Nieuws Nieuws

16 januari 2017

Vandaag is het Blue Monday, beter bekend als de meest deprimerende dag van het jaar. Iedereen heeft wel eens een rotdag: je baalt, voelt je somber of alleen en hebt nergens zin in. Je hebt een dip. Zo’n dag ertussendoor is heel normaal, de dip gaat meestal vanzelf weer over. Soms gaat een rotgevoel niet vanzelf weg en is het goed om in actie te komen om te voorkomen dat je dip een depressie wordt.

Wat kan je zelf doen?

Als je niet lekker in je vel zit, last hebt van stress, slecht slaapt, kan je zelf veel doen om meer grip op je leven te krijgen. We geven u graag wat tips.

1. Geef toe
Het is gemakkelijk om te denken dat uw klachten vanzelf over gaan, maar vaak is dit niet het geval. Geef daarom aan uzelf toe dat u depressief bent. U bent dan eerder geneigd om hulp te zoeken.

2. Praat erover met anderen
U hoeft zich niet te schamen voor uw depressie. Uw vrienden of familie kunnen een goede steun voor u zijn.

3. Kies voor regelmaat
Regelmaat helpt u om grip op uw leven te houden. Op tijd naar bed, op vaste momenten eten en vaste rustmomenten geven u houvast. Laat uw doen en laten niet bepalen door uw depressie. U bent zelf de baas!

4. Beweeg regelmatig
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bewegen helpt tegen een depressie. Ga wandelen of fietsen of kies een leuke sport. Het leukste is om dit samen te doen met familie of vrienden.

5. Ga leuke dingen doen
Hoe onaantrekkelijk het ook lijkt om verplicht ‘leuke dingen’ te gaan doen; het helpt echt!

6. Zeg ongezonde gewoonten vaarwel
Roken, drinken, middelengebruik of ongezond eten is absoluut uit den boze als u depressief bent. Deze ongezonde gewoonten kunnen een depressie zelfs verergeren.

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met uw huisarts. Hij weet goed welke hulp het beste bij u past.