Actueel

Componence Asset List

29 januari 2024

200+x+200+POL+nieuws.png
Sinds mei 2023 zijn een aantal teams in Leiden en Den Haag gestart met het aanbieden van de Patroondiagnostiek. Wat zijn de eerste reacties van cliënten op deze nieuwe vorm van diagnostiek? Je leest het hieronder. 

Tijdens de Patroondiagnostiek kijken de behandelaar en de client in drie gesprekken hoe iemand is vastgelopen, wat het patroon in stand houdt en wat manieren kunnen zijn om dit te doorbreken. Ter ondersteuning wordt er tijdens de Patroondiagnostiek gewerkt met de Polly app en een interactief smartboard. 

Lees meer over de Patroondiagnostiek

Na de geslaagde pilot vorig jaar, was het in mei 2023 tijd om deze intake op grotere schaal in te zetten. TOPGGz-afdeling EDIT, het team in Den Haag en het team in Leiden gingen hiermee aan de slag. Inmiddels is met meer dan 200 cliënten gewerkt aan de hand van patroondiagnostiek. Met de ervaringen van zowel cliënten als behandelaren blijven we de patroondiagnostiek continu doorontwikkelen.  

Wat vinden cliënten van de patroonbenadering? 

‘Er wordt meer naar het totale plaatje gekeken en niet meteen een stempel op gedrukt. Je gaat samen het pad van behandelen in. Voel mij nu ook eindelijk pas gehoord!’ 

  • Goede voorbereiding  
    Cliënten vinden het fijn dat zij zich met behulp van Polly beter kunnen voorbereiden op de gesprekken en maken zich daardoor ook minder zorgen dat ze iets belangrijks vergeten te vertellen.  
  • Voelen zich gehoord en serieus genomen 
    Cliënten geven aan dat zij het gevoel hebben dat de behandelaar hen echt beter heeft leren kennen en hebben daardoor vertrouwen in het herstelplan en behandeladvies.  
  • Actief aan de slag
    De voorbereiding in combinatie met de gesprekken zorgen voor een inzichtgevend proces, waardoor cliënten de gesprekken niet alleen als een intake ervaren maar ook als een start van hun behandeling.  
  • Inzicht in patronen 
    Het visueel maken van patronen met behulp van de patroonverkenner helpt om structuur te brengen en relaties te leggen die eerder nog niet duidelijk waren.  
  • Gebruiksvriendelijke tools en proces 
    Cliënten waarderen de gebruiksvriendelijkheid van Polly en de communicatie voor en na de gesprekken.  

Wat vinden behandelaren van de patroonbenadering?

‘Ik vind mezelf als intaker ook leuker en beter tijdens intakes, meer ontspannen, ruimdenkender, minder gehaast’  

  • Herkennen zich in onderliggende visie  
    Het vormen van een samenhangend beeld in plaats van een focus op enkel symptomen sluit aan bij hun eigen kijk op mentale problemen.  
  • Meer zicht op persoon in context 
    Doordat mensen meer tijd besteden aan het delen van hun verhaal ontstaat er bij behandelaren een beter beeld van iemands leven en geschiedenis.
  • Meer tijd, minder werkdruk 
    De drie gesprekken bieden meer ruimte om goed contact op te bouwen en iemand beter te leren kennen.  
  • Eigenaarschap bij cliënten 
    Behandelaren merken dat er meer eigenaarschap bij cliënten wordt gelegd, cliënten meer aan het denken worden gezet en dat dit hun motivatie vergroot. 
  • Samen beslissen 
    Behandelaren geven aan dat ze het prettig vinden dat cliënten zelf nadenken over wat ze willen, wat ze zelf kunnen doen en wat een ander voor ze kan betekenen.