Het verschil tussen dipje en een depressie

Het verschil tussen een dip en een depressie

200x200+Psyq+Depressie+blue+mondag.jpg

Iedereen heeft wel eens een mindere week. Maar wanneer noem je jouw dip een depressie? Psychiater Dyllis van Dijk legt het verschil uit tussen een dipje en een echte depressie. Ook vertelt zij wat je moet doen zodra je de eerste signalen bij jezelf of anderen herkent.

"In het ernstigste geval kan iemand zich zelfs afvragen wat hij of zij nog te betekenen heeft op deze wereld."
Dyllis van Dijk

Een dipje is geen depressie

Wanneer spreek je dan van een depressie? Als bepaalde symptomen het grootste gedeelte van de dag én langer dan twee weken aanhouden. Dyllis van Dijk, psychiater bij PsyQ: “De verstoring van je dagelijks functioneren is een belangrijke graadmeter van een depressie. Iemand kan in een neerwaartse spiraal terechtkomen en zich in het ernstigste geval zelfs afvragen wat hij of zij nog te betekenen heeft op deze wereld.”

Van winterdepressie tot zomerdepressie

Een depressie is een depressie, toch? Nee, er bestaan meerdere soorten depressies. De symptomen kunnen onderling verschillen. “We kennen het fenomeen ‘winterdepressie’, maar een minder bekende, seizoensgebonden depressie is de ‘zomerdepressie’”, geeft Van Dijk aan. “Het vermoeden is dat ook bij deze depressie de biologisch klok wordt aangetast: er kan dan juist te veel licht zijn, waardoor iemand lastig in slaap valt en vroeg wakker wordt. Daarnaast kan een gevoel van doelloos- en zinloosheid ontstaan door het wegvallen van het gebruikelijke ritme.”

Lees hier meer over andere soorten depressies.

De bekendste signalen van een depressie

Een depressie kan, naast een somber gevoel of minder plezier ervaren, herkend worden aan de volgende signalen:

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid of juist een toegenomen slaapbehoefte
  • Minder of meer trek hebben
  • Besluiteloosheid
  • Geheugenstoornis
  • Concentratieproblemen
  • Een vertraagd of tegenovergesteld angstig of onrustig gevoel

Herken jij meerdere van bovenstaande symptomen? Vul onze online zelftest in en kom erachter of je te maken hebt van een depressie.

Welke stappen kun je ondernemen als je een depressie vermoedt?

  • Zorg voor regelmaat in je dag.
  • Eet gezond en met regelmaat.
  • Ga naar buiten.
  • Plan activiteiten in waarbij je rekening houdt met je eigen behoeften.
  • Beweeg en sport. Ook wandelen en fietsen kan helpen.
  • Vermijd roken, alcohol en drugsgebruik.
  • Vermijd cafeïnehoudende dranken, zoals koffie, cola, chocolademelk en zwarte en groene thee. Deze verstoren het lichaam.
  • Probeer sociaal contact op te zoeken, al is het maar minimaal.
  • Beperk het gebruik van beeldschermen (tablet, pc en telefoon) in de avond.
  • Neem contact op met je huisarts als bovenstaande stappen niet helpen.