Cognitieve gedragstherapie is een kortdurende vorm van behandeling (15 à 20 sessies). De behandeling is in wetenschappelijk onderzoek effectief gebleken voor verschillende psychische klachten, waaronder depressieve, sombere gedachten.

Iedereen voelt zich wel eens een dag somber of treurig. Dat is heel normaal. Maar wanneer u zich gedurende een langere periode ongelukkig voelt en geen zin meer heeft om iets te ondernemen, dan is dat erg vervelend. U verliest (alle) interesse in wat er om u heen gebeurt en dat heeft negatieve gevolgen.

Uitgangspunt cognitieve gedragsstherapie

Het uitgangspunt van cognitieve gedragstherapie is dat gedachten invloed hebben op de manier waarop iemand zich voelt en gedraagt. Door die gedachten te veranderen zullen ook gevoelens en gedrag veranderen.

Het doel is niet om alleen positief te leren denken, maar om realistischer of evenwichtiger te leren denken. Ook na de behandeling blijven vervelende dingen vervelend, maar u ziet ze niet meer als ‘ramp’.

Gedachten aanpakken

Tijdens de cognitieve gedragstherapie sessies onderzoeken wij samen met u de gedachten en gevoelens. Ook thuis gaat u ermee aan de slag. Met met behulp van huiswerkoefeningen. U bespreekt bijvoorbeeld in de sessies welke ervaringen en argumenten er zijn die laten zien dat uw gedachten niet (helemaal) kloppen. Op basis van die informatie lukt het vaak een nieuwe gedachte te formuleren, met positief effect op uw gevoelens.

U wordt ook gevraagd thuis gedragsexperimenten uit te voeren, zodat u  in het dagelijks leven kunt nagaan of uw negatieve gedachten al dan niet juist zijn.