Kosten en vergoeding
Kosten en vergoeding
Om er zeker van te zijn dat de behandeling wordt vergoed door je zorgverzekeraar, is het belangrijk om te weten welke polis je hebt. Ook kan het zijn dat je een eigen bijdrage moet betalen. Het kan ook zijn dat je zelf een hoger eigen risico hebt gekozen, en daarmee ook een lagere premie. Het is dan wel zo dat je meer moet bijdragen aan een behandeling. Raadpleeg daarom altijd je zorgverzekeraar voor meer informatie over de kosten en vergoedingen.
Kan ik mijn afspraak kosteloos afzeggen?
Het kan gebeuren dat je verhinderd bent voor een afspraak. Wij vragen je om jouw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen of te wijzigen. Tot 24 uur van tevoren kan dit kosteloos. Dit geldt zowel voor alle afspraken op onze vestigingen, individueel en in de groep en telefonische afspraken.
Voor een aantal vestigingen gelden specifieke wegblijftarieven als je binnen 24 uur de afspraak afzegt.
PsyQ is een samenwerkingsverband van Parnassia Groep en Lentis. De wegblijftarieven verschillen per partner. In het overzicht vestigingen per partner zie je welke vestiging bij Parnassia Groep of Lentis hoort.
Wegblijftarief per partner
Parnassia Groep
De kosten behorende van het wegblijftarief bedragen € 45,- bij een individueel contact en €16,50 voor een groepscontact of telefonisch contact.
Lentis
De hoogte van de rekening is €50,-. Deze rekening wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.
Afspraken annuleren per e-mail
Je afspraak afzeggen kan op de meeste vestigingen ook per e-mail. Vergeet in de mail niet je naam, geboortedatum, je behandelaar en de dag en tijdstip van de afspraak te vermelden.
Het is via een mail niet mogelijk om een afspraak te wijzigen.
Contactgegevens per vestiging
Telefoonnummers en mailadressen voor het afzeggen van jouw afspraak, vind je op de vestigingspagina van de vestiging waar je in behandeling bent.
Zorgprestatiemodel: afspraken over kosten ggz-zorg
Wat betekent het voor mij?
De zorgverzekeraar vergoedt jouw zorg. Sinds 1 januari 2022 is de manier van declareren en vergoeden veranderd. Als cliënt merk je daar ook iets van. De zorgverzekeraar krijgt van ons eerder en duidelijkere facturen die je direct kan inzien. En jouw behandeling telt élk jaar mee voor jouw eigen risico. Ook dat is nieuw voor de ggz. Je krijgt deze rekening eerder dan je gewend bent. Aan de behandeling zelf verandert niets. Je kan als cliënt nog steeds rekenen op de kwaliteit van zorg die je van ons gewend bent.
Wij sturen wekelijks een rekening aan jouw verzekeraar voor de consulten (gesprekken) die je in de week daarvoor hebt gehad met jouw behandelaar. Op deze rekening staat wanneer en door wie je behandeld bent en voor hoelang. Via jouw zorgverzekeraar kan je deze rekening inzien. Zo weet je direct welke kosten zijn gemaakt en of je eigen risico moet betalen.
Wat gebeurt er met jouw eigen risico?
Tot en met 31 december 2021 betaalde je één keer het eigen risico bij de afsluiting van een behandeltraject van maximaal een jaar. Ook als het behandeltraject in twee kalenderjaren loopt. Zie voorbeeld 1 hieronder. Dit is veranderd door de invoering van het zorgprestatiemodel.
Voorbeeld 1
Start behandeling: 1 november 2020
Einde behandeling: 31 oktober 2021
Eigen risico: alleen het eigen risico van 2020 wordt gebruikt voor het hele behandeltraject.
Sinds 1 januari 2022 wordt ook voor zorg in de ggz het eigen risico per kalenderjaar gebruikt. Dit gebeurt al lange tijd bij andere vormen van zorg (zoals ziekenhuiszorg). Op het moment dat een behandeltraject over de grens van het kalenderjaar heen gaat, betaal je dus voor beide jaren het eigen risico. Zie voorbeeld 2.
Voorbeeld 2
Start behandeling: 1 mei 2021
Einde behandeling: 12 juni 2022
Eigen risico: het eigen risico van 2021 gebruik je voor het deel van de behandeling dat in 2021 plaatsvindt, het eigen risico van 2022 gebruik je voor het deel van de behandeling dat in 2022 plaatsvindt (van 1 januari 2022 tot en met 12 juni 2022).
Hoe weet ik of ik eigen risico moet betalen?
Het eigen risico bedraagt € 385, tenzij anders afgesproken met jouw zorgverzekeraar. Dit geldt dus voor alle zorgkosten, behalve voor de huisarts, niet uitsluitend de ggz kosten. Je betaalt dus zelf de eerste € 385 euro. Pas daarna betaalt jouw zorgverzekeraar de kosten. Als je ook andere zorgkosten maakt en daarvoor al het eigen risico hebt betaald, dan betaal je over de behandeling bij ons geen of minder eigen risico.
Heb je vragen over jouw eigen risico? Of maak je jezelf zorgen over de betaling van het eigen risico? Neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar. Als het betalen van het eigen risico financiële problemen voor jou oplevert, adviseren wij om contact op te nemen met jouw zorgverzekeraar.
Meer informatie zorgprestatiemodel
Deze veranderingen zijn bepaald door het Ministerie van VWS. Wij kunnen hier niets aan veranderen. We willen jou wel graag goed informeren. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact op met jouw zorgverzekeraar of met jouw behandelaar. Voor meer informatie over het zorgprestatiemodel kan je ook terecht op de website: zorgprestatiemodel.nl. Op deze site worden ook alle veel gestelde vragen rondom het zorgprestatiemodel beantwoord.
Wat betaal ik zelf als ik bij jullie in behandeling ben?
Onze behandeling valt onder de basisverzekering. Dat betekent dat je alleen het eigen risico betaalt. Het eigen risico wordt ieder jaar vastgesteld door de overheid en de verzekeraars. In 2023 is het eigen risico € 385,- per jaar. Het kan zijn dat je een hoger eigen risico hebt afgesproken met je verzekeraar.
Elk jaar betaal je je eigen risico, dus als je in december in zorg komt en je behandeling pas in het volgende jaar wordt afgerond, betaal je 2 keer je eigen risico.
Wat kost een intake en/of behandeling?
Van tevoren is het niet mogelijk om een prijsopgave voor een intake en/of behandeling te geven. De kosten zijn afhankelijk van het aantal, soort en duur van de behandeling. Ook de functie van de behandelaar bepaalt het tarief.
Daarnaast is het vaak niet te voorspellen hoeveel behandelingen er nodig zijn. De (maximum)tarieven voor o.a. behandeling en verblijfsdagen zijn te vinden op de website van de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit): Tarievenzoeker.
Op mijn declaratieoverzicht staan behandelingen die niet worden vergoed. Moet ik die zelf betalen?
Mijn verzekeraar geeft aan dat er geen contract is met PsyQ (of een van de moederorganisaties: Lentis / Parnassia Groep). Worden mijn kosten vergoed door de zorgverzekeraar?
PsyQ Nederland is een samenwerkingsverband tussen de zorgbedrijven Lentis en Parnassia Groep. De vergoeding kan per partner soms iets verschillen. Actuele informatie over vergoedingen vind je daarom direct bij:
Bekijk hier het overzicht van vestigingen per partner.
Na mijn intake ben ik op een wachtlijst geplaatst. Ik zie van de behandeling af. Betaal ik dan toch voor mijn intake?
Mijn behandeling vindt in twee (of meer) kalenderjaren plaats. Gaat dit elke keer ten laste van mijn eigen risico?
Rekening en vergoeding inzien via jouw zorgverzekering
Ik heb een vraag over mijn rekening. Waar kan ik terecht?
Wat staat er op de rekening die jullie sturen?
Je kunt op de betalingsspecificatie van de zorgverzekeraar precies zien wanneer en door wie je behandeld bent en voor hoelang. Heeft de afspraak meer dan 15 minuten korter of langer geduurd? Dan staat de exacte duur van de afspraak op de factuur. Anders staat de geplande tijd van de afspraak op de factuur.
De rekening bevat herkenbare informatie, de zorgprestaties, die je gemakkelijk kunt controleren. Je krijgt de rekening ook sneller. Zo weet je eerder welke kosten zijn gemaakt en hoeveel je van je eigen risico moet betalen.
Wij sturen jouw verzekeraar een rekening met onder meer de volgende gegevens:
- Diagnose*
- (Regie)Behandelaar
- Tijdsduur
- Zorgvraagtype (informatie over de zorgvraag)*
- Setting (zorgvorm op basis van inzet en discipline zoals ambulant, klinisch, forensisch)
- Datum van behandeling
- Gegevens van de verwijzer
Diagnose
Als je specialistische zorg krijgt, staat op je rekening ook je hoofddiagnose. Krijg je zorg in de Basis GGZ, dan zie je het profiel kort/middel/intensief of chronisch op je rekening.
Zorgvraagtype
Het zorgvraagtype geeft informatie over je zorgvraag. Je zorgverlener kan die bijvoorbeeld gebruiken bij het opstellen van een behandelplan. Het zorgvraagtype bepaalt niet de prijs van de behandeling. Dat doen de zorgprestaties die je krijgt. Soms bepaalt je zorgverlener tijdens de behandeling opnieuw het zorgvraagtype om verandering duidelijk te maken.
*Wij zijn verplicht bepaalde informatie aan je verzekeraar door te geven. Het zorgvraagtype en de diagnose zijn een wettelijk verplicht onderdeel van onze factuur naar de zorgverzekeraars en aanlevering aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Als je niet wil dat de zorgverzekeraar en/of de NZa op de hoogte is van jouw zorgvraagtype en/of je diagnose, dan heb je het recht om hiertegen bezwaar te maken. Je vult dan samen met jouw behandelaar een privacy-verklaring in.
Op mijn rekening staat Lentis of Parnassia Groep. Daar ben ik niet onder behandeling?
Van wie ontvang ik de rekening?
Waarom duurt het lang voordat ik een rekening krijg van de zorgverzekeraar?
Kan ik op mijn rekening zien uit welke onderdelen de kosten zijn opgebouwd?
Op mijn rekening staat een paar keer dezelfde datum met daarachter hetzelfde en/of een ander bedrag. Hoe komt dit?
Dit kan verschillende redenen hebben:
- Je hebt op één dag meerdere gesprekken gehad
- Je hebt één afspraak gehad met 2 behandelaars, dan zie je tweemaal een bedrag op je rekening
- Er was een tolk bij het overleg, dat wordt apart in rekening gebracht
- De behandelaar heeft gereisd, dan wordt de reistijd apart in rekening gebracht
- Je hebt deelgenomen aan een groepsbehandeling met één of meer behandelaren, dat wordt per aanwezige behandelaar, per half uur in rekening gebracht