Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Aanmelden en intakegesprek
Hoe lang moet ik wachten op mijn intake gesprek?
Wat is de wachttijd voor mijn behandeling?
Wij geven de wachttijden niet meer op onze website, omdat deze voor iedereen verschillend zijn. De wachttijd hangt af van je hulpvraag, persoonlijke situatie, locatie en de beschikbaarheid van onze behandelaren.
Na aanmelding nemen we contact met je op. We geven je een inschatting van de wachttijd en bespreken we de mogelijkheden.
Ik vind het moeilijk om over mijn klachten te praten, kan een familielid of naaste de intake voor mij doen?
Kan mijn intakegesprek in een andere taal?
Waarom moet ik vragenlijsten invullen?
Behandeling door PsyQ
Ben ik verplicht om deel te nemen aan een groep?
Wat ga ik doen als ik in behandeling ben?
Hoe lang duurt het voordat mijn behandeling begint?
Na de intake wil je natuurlijk weten hoe lang je nog moet wachten op de start van je behandeling. Dat hangt van meerdere dingen af. Denk onder andere aan: het type behandeling, de gevraagde expertise, complexiteit van de hulpvraag en plek op de locatie.
In de tussentijd hopen we je met de app Superbrains toch alvast een stukje op weg te helpen.
Heb je vragen over jouw persoonlijke situatie? Neem contact op met de vestiging.
Hoelang duurt mijn behandeling?
Kan ik een voorkeur voor een vrouwelijke of mannelijke behandelaar uitspreken?
Kan ik mede bepalen hoe mijn behandeling eruit gaat zien?
Kan ik ook volledig online behandeld worden?
Moet ik iedere keer naar een locatie komen?
Wat is een behandelplan?
Wat is een behandeltraject?
Moet ik tijdens mijn behandeling medicatie nemen?
Het gebruik van (tijdelijke) medicatie is veelal ondersteunend aan de behandeling. Vaak vinden mensen dit een lastig onderwerp. Maak dit duidelijk bij je behandelaar. Want samen kan je het over de voor- en nadelen hebben en op basis daarvan een keuze maken. Ook kan je behandelaar je extra informatie geven over wat een medicijn precies doet of welke bijwerkingen je zou kunnen verwachten.
Als je problemen ervaart bij het gebruik van psychofarmaca (zoals bijwerkingen of ineffectiviteit) kan je terecht bij onze poli Farmacogenetica voor medicatie-advies op maat. Meer informatie over medicatie-advies op maat lees je op de website van Parnassia Groep.
Familie en naasten
Is er ook informatie beschikbaar voor mijn partner of familie?
Kan mijn partner, familie of naaste betrokken worden bij de behandeling?
Dat hangt van de situatie af en gaat altijd in overleg met je behandelaar. Wij hechten veel waarde aan het betrekken van familie en naasten. Als je die behoefte voelt, geef dat dan aan bij je behandelaar en bespreek de voor- en nadelen. Ook respecteren we het indien je jouw partner of familie niet wilt betrekken in de behandeling. Wanneer een partner, familie en/of naaste wel onderdeel uitmaakt van je behandeling, kan deze persoon niet zomaar in jouw dossier. Dit kan alleen met jouw uitdrukkelijke toestemming.
Meer informatie over hulp voor familie en naasten.
Kosten
Hoe hoog is mijn eigen risico?
Heb ik een aanvullende verzekering nodig?
Wat zijn de kosten tot aan de start van mijn behandeling?
De zorgverzekeraar vergoedt jouw zorg. Sinds 1 januari 2022 is de manier van declareren en vergoeden veranderd. Als cliënt merk je daar ook iets van. De zorgverzekeraar krijgt van ons eerder en duidelijkere facturen die je direct kan inzien. En je behandeling telt élk jaar mee voor jouw eigen risico. Je krijgt deze rekening eerder dan je gewend bent. Aan de behandeling zelf verandert niets. Je kan als cliënt nog steeds rekenen op de kwaliteit van zorg die je van ons gewend bent.
Bekijk ook: uitleg over de factuur of het bekostigingsmodel.
Kan ik mijn afspraak kosteloos afzeggen?
Het kan gebeuren dat je verhinderd bent voor een afspraak. Wij vragen je om jouw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen of te wijzigen. Dit is kosteloos. Dit geldt zowel voor alle afspraken op onze vestigingen, individueel en in de groep, alsook de telefonische afspraken. Als je niet naar een afspraak komt zonder jezelf af te melden, brengen wij kosten in rekening. Dit heet no-show of wegblijftarief.
Jouw rechten en plichten
Hoe zit het met mijn privacy?
Er zijn verschillende wetten en afspraken ter bescherming van je privacy. Hulpverleners hebben een beroepsgeheim. Dit houdt in dat zij met niemand anders mogen praten over wat zij met jou hebben besproken, tenzij er sprake is van acuut gevaar.
Ook is er de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hierin staat wat er wel en niet mag met je persoonsgegevens. PsyQ neemt jouw privacy serieus en werkt dan ook volgens de AVG.
Wij zullen jouw persoonsgegevens niet voor andere doeleinden gebruiken, tenzij je daar vooraf toestemming voor hebt gegeven of wij dit op grond van de wet mogen of moeten doen.
Heb ik recht op informatie?
Wat mag je van ons verwachten en wat verwachten wij van jou bij het aangaan van een behandelovereenkomst? Bijvoorbeeld op het gebied van informatie, dossier, privacy en kwaliteit van zorg.
Heb ik ook verplichtingen als ik in zorg ben bij jullie?
Dit verwachten wij van jou:
- Je moet jezelf legitimeren en aangeven bij wie je bent verzekerd;
- Je bent verplicht door te geven wie wij in geval van nood kunnen bereiken;
- Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde behandelaar of begeleider, moet je dat tijdig melden;
- Je bent verplicht om alle zorg noodzakelijke informatie over jezelf te geven;
- Als je ergens anders in zorg gaat moet je dat doorgeven; - Je moet je aan de huisregels houden en aan veiligheidsvoorschriften;
- Als de zorg niet binnen de verzekering valt, krijg je daarvoor een rekening.
Ik wil een klacht indienen, hoe doe ik dat?
Bij ons staat kwaliteit van de zorg voorop. Al onze behandeling zijn gecertificeerd. En dat betekent dat aandacht voor klachten en suggesties voor ons vanzelfsprekend is.
Wij horen graag jouw mening over je behandeling. Dat kan een suggestie zijn, een vraag of compliment. Maar ook als je niet tevreden bent, willen we dat graag weten.
Direct hulp nodig?
Heb je nog geen behandelaar?* Bel bij spoed rechtstreeks met je huisarts of buiten kantoortijden met de huisartsenpost. Deze kan 24 uur per dag schakelen met de crisisdienst. Je kan ook bij 113 zelfmoordpreventie terecht om te chatten of bellen met 113 of 0800-0113 (gratis). Meer over hulp bij zelfmoordgedachten. Bij een levensbedreigende situatie bel je 112.
*Als je al wel in behandeling bent, heb je van je behandelaar gehoord wat je in deze situatie moet doen.