Veelgestelde vragen

Hier geven we antwoord op vragen die door jullie zijn gesteld. Staat het antwoord op jouw vraag hier niet bij? Stel je vraag dan via het contactformulier of telefonisch via het algemene nummer 088 357 44 00 (8:30 tot 17:00 uur).

Aanmelden en intakegesprek

Hoe lang moet ik wachten op mijn intake gesprek?

Binnen 2 weken nadat we je aanmelding hebben ontvangen, krijg je van ons bericht over het vervolg van de aanmelding. Na 2 weken nog geen bericht? Neem contact met ons op via 088 357 44 00 (8:30 tot 17:00 uur).

Wat is de wachttijd voor mijn behandeling?

Wij geven de wachttijden niet meer op onze website, omdat deze voor iedereen verschillend zijn. De wachttijd hangt af van je hulpvraag, persoonlijke situatie, locatie en de beschikbaarheid van onze behandelaren.

Na aanmelding nemen we contact met je op. We geven je een inschatting van de wachttijd en bespreken we de mogelijkheden. 

Meer informatie over wachttijden.

Ik vind het moeilijk om over mijn klachten te praten, kan een familielid of naaste de intake voor mij doen?

We begrijpen dat het een hele stap is om hulp te zoeken. Of dat je ertegenop kan zien om in behandeling te gaan. Toch is het belangrijk dat jij zelf je verhaal doet tijdens het intakegesprek. Dat helpt ons namelijk te begrijpen waar bij jou welke emotie zit en welke hulpvraag je hebt. Onze intakers zijn ervaren behandelaars en getraind om je hiermee te helpen. Je mag eventueel iemand meenemen naar het intakegesprek, maar deze persoon mag alleen iets aanvullen als jij dat goed vindt.

Kan mijn intakegesprek in een andere taal?

Wij bieden intakes en behandelingen aan in de Nederlandse taal. Mocht er behoefte zijn aan een intake of behandeling in een andere taal, dan zal dit veelal via een tolk plaatsvinden. Mocht dit niet wenselijk zijn of laat de situatie dit niet toe, overleggen we dit met de behandelaar om een passende oplossing te vinden.

Waarom moet ik vragenlijsten invullen?

Op verschillende momenten krijg je van ons persoonlijke vragenlijsten om in te vullen. Het is belangrijk dat je hier de tijd voor neemt en ze naar waarheid invult. Er is geen goed of fout. De reden dat we je vragen om de vragenlijsten in te vullen, is dat we zo de voortgang kunnen meten. Aan de hand van de uitkomsten zien we onder andere of we samen op de juiste weg zijn.

Behandeling door PsyQ

Ben ik verplicht om deel te nemen aan een groep?

De afspraak om een groepsbehandeling te gaan volgen, maken we altijd samen met jou en je behandelaar. Sommige mensen twijfelen of zien op tegen deelname aan een groep, maar de ervaringen van deelnemers zijn juist overwegend positief. Twijfel je of een groepsbehandeling iets voor jou is? Bespreek dit dan met jouw behandelaar. Dat helpt je om een duidelijk beeld te krijgen.

Wat ga ik doen als ik in behandeling ben?

Bekijk de behandelmogelijkheden per ziektebeeld. Na het intakegesprek krijg je meer duidelijkheid hoe je behandeling eruit komt te zien.

Hoe lang duurt het voordat mijn behandeling begint?

Na de intake wil je natuurlijk weten hoe lang je nog moet wachten op de start van je behandeling. Dat hangt van meerdere dingen af. Denk onder andere aan: het type behandeling, de gevraagde expertise, complexiteit van de hulpvraag en plek op de locatie.

In de tussentijd hopen we je met de app Superbrains toch alvast een stukje op weg te helpen.

Heb je vragen over jouw persoonlijke situatie? Neem contact op met de vestiging.

Hoelang duurt mijn behandeling?

De lengte van de behandeling is afhankelijk van de aard van de klachten en de gestelde behandeldoelen. Aan de start van de behandeling wordt een indicatie gegeven van hoe lang jouw behandeling duurt. Indien nodig kan deze tussentijds worden bijgesteld.

Kan ik een voorkeur voor een vrouwelijke of mannelijke behandelaar uitspreken?

Je kan bij de intake aangeven wat je voorkeur is. We kunnen in overleg met de behandelaar kijken wat de mogelijkheden zijn.

Kan ik mede bepalen hoe mijn behandeling eruit gaat zien?

Je kan aangeven wat voor jou belangrijk is voor de weg naar herstel. We bespreken gezamenlijk tijdens jouw intake welke behandeling het beste bij je past en we doen aanvullende diagnostiek als het nodig is.

Kan ik ook volledig online behandeld worden?

We bieden een volledige online behandeling voor ADHD, depressie, angst en trauma.

Moet ik iedere keer naar een locatie komen?

Afhankelijk van de behandeling die je krijgt, is het mogelijk om delen daarvan online te doen. Dit is altijd in overleg met je behandelaar. Vraag gerust naar de mogelijkheden. Onze collega’s zijn zeer ervaren om op afstand te behandelen.

Wat is een behandelplan?

In een behandelplan zijn jouw wensen en persoonlijke doelen van de behandeling opgeschreven. Ook staat beschreven hoe je deze samen met jouw behandelaar wil bereiken. Om de behandeling te laten slagen is het belangrijk dat je het eens bent met de inhoud van het behandelplan. De behandeling gaat dus ook pas van start nadat je toestemming hebt gegeven.

Wat is een behandeltraject?

Je behandeling bestaat vaak uit een combinatie van gesprekken, diagnostiek, groepsbehandelingen, e-health en/of medicatie. Het totaal van alle activiteiten noemen we het behandeltraject. Een behandeltraject is altijd persoonlijk en veelal op maat.

Moet ik tijdens mijn behandeling medicatie nemen?

Het gebruik van (tijdelijke) medicatie is veelal ondersteunend aan de behandeling. Vaak vinden mensen dit een lastig onderwerp. Maak dit duidelijk bij je behandelaar. Want samen kan je het over de voor- en nadelen hebben en op basis daarvan een keuze maken. Ook kan je behandelaar je extra informatie geven over wat een medicijn precies doet of welke bijwerkingen je zou kunnen verwachten.

Als je problemen ervaart bij het gebruik van psychofarmaca (zoals bijwerkingen of ineffectiviteit) kan je terecht bij onze poli Farmacogenetica voor medicatie-advies op maat. Meer informatie over medicatie-advies op maat lees je op de website van  Parnassia Groep.

Familie en naasten

Is er ook informatie beschikbaar voor mijn partner of familie?

Binnen PsyQ is er ook aandacht voor iedereen die zijdelings bij een behandeling betrokken is. Op onze pagina over hulp voor familie en naasten vind je hierover meer informatie.

Kan mijn partner, familie of naaste betrokken worden bij de behandeling?

Dat hangt van de situatie af en gaat altijd in overleg met je behandelaar. Wij hechten veel waarde aan het betrekken van familie en naasten. Als je die behoefte voelt, geef dat dan aan bij je behandelaar en bespreek de voor- en nadelen. Ook respecteren we het indien je jouw partner of familie niet wilt betrekken in de behandeling. Wanneer een partner, familie en/of naaste wel onderdeel uitmaakt van je behandeling, kan deze persoon niet zomaar in jouw dossier. Dit kan alleen met jouw uitdrukkelijke toestemming.

Meer informatie over hulp voor familie en naasten.

Kosten

Hoe hoog is mijn eigen risico?

De hoogte van het eigen risico stelt de overheid jaarlijks vast. Lees op de pagina kosten en vergoeding meer over het eigen risico.

Heb ik een aanvullende verzekering nodig?

Voor onze zorg heb je geen aanvullende zorgverzekering nodig.

Wat zijn de kosten tot aan de start van mijn behandeling?

De zorgverzekeraar vergoedt jouw zorg. Sinds 1 januari 2022 is de manier van declareren en vergoeden veranderd. Als cliënt merk je daar ook iets van. De zorgverzekeraar krijgt van ons eerder en duidelijkere facturen die je direct kan inzien. En je behandeling telt élk jaar mee voor jouw eigen risico. Je krijgt deze rekening eerder dan je gewend bent. Aan de behandeling zelf verandert niets. Je kan als cliënt nog steeds rekenen op de kwaliteit van zorg die je van ons gewend bent.

Bekijk ook: uitleg over de factuur of het bekostigingsmodel.

Kan ik mijn afspraak kosteloos afzeggen?

Het kan gebeuren dat je verhinderd bent voor een afspraak. Wij vragen je om jouw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen of te wijzigen. Dit is kosteloos. Dit geldt zowel voor alle afspraken op onze vestigingen, individueel en in de groep, alsook de telefonische afspraken. Als je niet naar een afspraak komt zonder jezelf af te melden, brengen wij kosten in rekening. Dit heet no-show of wegblijftarief.

Meer informatie over ons wegblijftarief.

Jouw rechten en plichten

Hoe zit het met mijn privacy?

Er zijn verschillende wetten en afspraken ter bescherming van je privacy. Hulpverleners hebben een beroepsgeheim. Dit houdt in dat zij met niemand anders mogen praten over wat zij met jou hebben besproken, tenzij er sprake is van acuut gevaar.

Ook is er de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hierin staat wat er wel en niet mag met je persoonsgegevens. PsyQ neemt jouw privacy serieus en werkt dan ook volgens de AVG.

Wij zullen jouw persoonsgegevens niet voor andere doeleinden gebruiken, tenzij je daar vooraf toestemming voor hebt gegeven of wij dit op grond van de wet mogen of moeten doen.

Bekijk onze privacy policy.

Heb ik recht op informatie?

Wat mag je van ons verwachten en wat verwachten wij van jou bij het aangaan van een behandelovereenkomst? Bijvoorbeeld op het gebied van informatie, dossier, privacy en kwaliteit van zorg.

Lees meer over jouw rechten.

Heb ik ook verplichtingen als ik in zorg ben bij jullie?

Dit verwachten wij van jou:

  • Je moet jezelf legitimeren en aangeven bij wie je bent verzekerd;
  • Je bent verplicht door te geven wie wij in geval van nood kunnen bereiken;
  • Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde behandelaar of begeleider, moet je dat tijdig melden;
  • Je bent verplicht om alle zorg noodzakelijke informatie over jezelf te geven;
  • Als je ergens anders in zorg gaat moet je dat doorgeven; - Je moet je aan de huisregels houden en aan veiligheidsvoorschriften;
  • Als de zorg niet binnen de verzekering valt, krijg je daarvoor een rekening.

Ik wil een klacht indienen, hoe doe ik dat?

Bij ons staat kwaliteit van de zorg voorop. Al onze behandeling zijn gecertificeerd. En dat betekent dat aandacht voor klachten en suggesties voor ons vanzelfsprekend is.

Wij horen graag jouw mening over je behandeling. Dat kan een suggestie zijn, een vraag of compliment. Maar ook als je niet tevreden bent, willen we dat graag weten.

Direct hulp nodig?

Heb je nog geen behandelaar?* Bel bij spoed rechtstreeks met je huisarts of buiten kantoortijden met de huisartsenpost. Deze kan 24 uur per dag schakelen met de crisisdienst. Je kan ook bij 113 zelfmoordpreventie terecht om te chatten of bellen met 113 of 0800-0113 (gratis). Meer over hulp bij zelfmoordgedachten. Bij een levensbedreigende situatie bel je 112.

*Als je al wel in behandeling bent, heb je van je behandelaar gehoord wat je in deze situatie moet doen.