Piekerstoornis

Piekerstoornis

Informatie+over+piekerstoornis+bij+PsyQ.png

Heb je een piekerstoornis ofwel gegeneraliseerde angststoornis? Dan ben je constant overbezorgd, pieker je veel en voel je je altijd gespannen en zenuwachtig. Een piekerstoornis komt veel voor. Zo'n 8 procent van alle Nederlanders krijgt er een keer mee te maken.

Bij een piekerstoornis gaat het meestal om angsten die elk mens weleens in lichte mate ervaart. Zo maak je je misschien zorgen dat jouw kind niet veilig thuiskomt of ben je bang dat je teveel geld hebt uitgegeven waardoor je de hypotheek niet meer kunt betalen.

Mensen met een gegeneraliseerde angstoornis maken zich (onterecht) veel te veel zorgen. Je ligt 's nachts wakker van het piekeren en hebt grote moeite je zorgen onder controle te houden. Dit kan veel invloed hebben op uw werk of sociale leven. Soms heeft het zelfs tot gevolg dat je op bepaalde gebieden niet meer kunt functioneren. Je voelt je bijvoorbeeld bedreigd, ongemakkelijk en onrustig. Je bent je steeds bewust van een vermeend naderend onheil.

Gegeneraliseerde angststoornis symptomen

Als je last hebt van een piekerstoornis zal je onderstaande piekerstoornis symptomen zeker herkennen:

  • je bent vaak angstig en hebt bange voorgevoelens
  • de angst en bezorgdheid blijven niet beperkt tot één specifiek onderwerp
  • het kost je veel moeite om je zorgen de baas te blijven
  • het lukt u niet om te stoppen met piekeren

Daarnaast heb je last van minimaal 3 van onderstaande symptomen:

  • je voelt je geïrriteerd, rusteloos of opgejaagd
  • je bent vermoeid
  • je hebt concentratieproblemen
  • je bent prikkelbaar
  • je hebt last van spierspanningen
  • je hebt problemen met inslapen

Behandeling piekerstoornis

Het is belangrijk dat je hulp zoekt als het vermoeden bestaat dat je een angststoornis hebt. Samen met jouw behandelaar kan je een behandelplan opstellen. Vaak is dit een combinatie van therapie en medicijnen. Therapie heeft als voordeel dat er na de behandeling minder kans is op een terugval.

Ontspannings- en ademhalingstechnieken kunnen het piekeren stapsgewijs verminderen. Je leert je eigen gedachten te relativeren.

Een behandeling bestaat verder meestal uit:

  • leren en lezen over de aandoening, zelfhulpliteratuur
  • voorlichtingsbijeenkomsten
  • gedragstherapie, al dan niet gecombineerd met medicijnen

Gegeneraliseerde angststoornis test

Er bestaat geen specifieke gegeneraliseerde angststoornis test of piekerstoornis test. Wel kan je onze algemene angststoornis test invullen.