1 op de 15 jongeren en 1 op de 20 volwassenen in Nederland heeft last van een depressie. Er is meer aandacht nodig om deze ziekte, inmiddels in de top 3 van gezondheidsproblemen, te voorkomen. Om die reden draagt PsyQ graag haar steentje bij met een artikel vol tips.

Iedereen voelt zich wel eens een dag somber of treurig. Dat is heel normaal. Maar er zijn ook mensen die zich gedurende een langere periode ongelukkig voelen. Ze hebben geen zin meer om iets te ondernemen en zijn niet geïnteresseerd in wat er om hen heen gebeurt. Andere symptomen zijn slapeloosheid, meer of juist minder eten, vermoeidheid, concentratieproblemen en soms wordt er zelfs gedacht aan de dood.

Weer goed in je vel

Mensen met een depressie weten vaak niet wat ze moeten doen om zich weer goed te voelen. En ook vrienden en familie hebben vaak geen idee hoe ze iemand kunnen helpen.  Daarom: 10 tips om een depressie te lijf te gaan.

1. Geef toe
Het is gemakkelijk om te denken dat uw klachten vanzelf over gaan, maar vaak is dit niet het geval. Geef daarom aan uzelf toe dat u depressief bent. U bent dan eerder geneigd om hulp te zoeken.

2. Praat erover met anderen
U hoeft zich niet te schamen voor uw depressie. Uw vrienden of familie kunnen een goede steun voor u zijn.

3. Kies voor regelmaat
Regelmaat helpt u om grip op uw leven te houden. Op tijd naar bed, op vaste momenten eten en vaste rustmomenten geven u houvast. Laat uw doen en laten niet bepalen door uw depressie. U bent zelf de baas!

4. Beweeg regelmatig
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bewegen helpt tegen een depressie. Ga wandelen of fietsen of kies een leuke sport. Het leukste is om dit samen te doen met familie of vrienden.

5. Ga leuke dingen doen
Hoe onaantrekkelijk het ook lijkt om verplicht ‘leuke dingen’ te gaan doen; het helpt echt!

6. Zeg ongezonde gewoonten vaarwel
Roken, drinken, middelengebruik of ongezond eten is absoluut uit den boze als u depressief bent. Deze ongezonde gewoonten kunnen een depressie zelfs verergeren.

7. Luister, vraag en oordeel niet
Geef iemand met een depressie de kans om zijn of haar verhaal te doen. Stel open vragen, toon belangstelling en vraag de ander naar zijn gedachten. Iemand met een depressie schaamt zich vaak voor zijn depressieve gedachten.

8. Sluit de ander niet buiten, maar betrek hem er juist bij 
Vaak ziet u dat iemand met een depressie geen zin heeft in een verjaardag, een feestje of andere activiteiten. Blijf diegene er wel voor uitnodigen, ook al krijgt u geen reactie op de uitnodiging. Die uitnodiging wordt echt erg  gewaardeerd.

9. Blijf belangstellend
Een simpel app- of een sms-bericht met de vraag: 'Hoe gaat het met je?' doet de ander al goed. Blijf belangstelling in de ander tonen.

10. Adviezen kunnen verkeerd vallen 
Goedbedoelde  adviezen kan de ander opvatten als een verwijt. Degene met een depressie weet zelf best wel wat hij moet doen, maar door de ziekte kan hij het niet. Dus geef geen advies, maar vraag of en hoe u kunt helpen.

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met uw huisarts. Hij kan u zelf helpen of verwijzen naar een van onze specialisten.