Omgaan met depressie

Tips tegen depressie

1 op de 15 jongeren en 1 op de 20 volwassenen in Nederland heeft last van een depressie. Er is meer aandacht nodig om deze ziekte, inmiddels in de top 3 van gezondheidsproblemen, te voorkomen. Om die reden draagt PsyQ graag haar steentje bij met een artikel vol tips tegen depressie.

Iedereen voelt zich wel eens een dag somber of treurig. Dat is heel normaal. Maar er zijn ook mensen die zich gedurende een langere periode ongelukkig voelen. Ze hebben geen zin meer om iets te ondernemen en zijn niet geïnteresseerd in wat er om hen heen gebeurt. Andere symptomen zijn slapeloosheid, meer of juist minder eten, vermoeidheid, concentratieproblemen en soms wordt er zelfs gedacht aan de dood.

Depressie tips

Mensen met een depressie weten vaak niet wat ze moeten doen om zich weer goed te voelen. En ook vrienden en familie hebben vaak geen idee hoe ze iemand kunnen helpen.  Daarom: enkele tips om uw depressie te lijf te gaan.

1. Geef toe

Het is gemakkelijk om te denken dat uw klachten vanzelf over gaan, maar vaak is dit niet het geval. Geef daarom aan uzelf toe dat u depressief bent. U bent dan eerder geneigd om hulp te zoeken.

2. Praat erover met anderen

U hoeft zich niet te schamen voor uw depressie. Uw vrienden of familie kunnen een goede steun voor u zijn.

3. Kies voor regelmaat

Regelmaat helpt u om grip op uw leven te houden. Op tijd naar bed, op vaste momenten eten en vaste rustmomenten geven u houvast. Laat uw doen en laten niet bepalen door uw depressie. U bent zelf de baas!

4. Beweeg regelmatig

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bewegen helpt tegen een depressie. Ga wandelen of fietsen of kies een leuke sport. Het leukste is om dit samen te doen met familie of vrienden.

5. Ga leuke dingen doen

Hoe onaantrekkelijk het ook lijkt om verplicht ‘leuke dingen’ te gaan doen; het helpt echt!

6. Zeg ongezonde gewoonten vaarwel

Roken, drinken, middelengebruik of ongezond eten is absoluut uit den boze als u depressief bent. Deze ongezonde gewoonten kunnen een depressie zelfs verergeren.

Tips voor naasten

Als iemand in uw omgeving om wie u geeft psychische klachten heeft, is dit niet alleen moeilijk voor de persoon zelf, maar ook voor u. Dit kan spanningen met zich meebrengen. Hieronder enkele tips hoe u hiermee om kunt gaan:

1. Luister, vraag en oordeel niet

Geef iemand met een depressie de kans om zijn of haar verhaal te doen. Stel open vragen, toon belangstelling en vraag de ander naar zijn gedachten. Iemand met een depressie schaamt zich vaak voor zijn depressieve gedachten.

2. Sluit de ander niet buiten, maar betrek hem er juist bij

Vaak ziet u dat iemand met een depressie geen zin heeft in een verjaardag, een feestje of andere activiteiten. Blijf diegene er wel voor uitnodigen, ook al krijgt u geen reactie op de uitnodiging. Die uitnodiging wordt echt erg  gewaardeerd.

3. Blijf belangstellend

Een simpel app- of een sms-bericht met de vraag: 'Hoe gaat het met je?' doet de ander al goed. Blijf belangstelling in de ander tonen.

4. Adviezen kunnen verkeerd vallen 

Goedbedoelde  adviezen kan de ander opvatten als een verwijt. Degene met een depressie weet zelf best wel wat hij moet doen, maar door de ziekte kan hij het niet. Dus geef geen advies, maar vraag of en hoe u kunt helpen.

5. Accepteer zoals het is

Accepteer dat hij of zij weinig kan, word niet boos om vergeetachtigheid en wees niet te kritisch over zaken die misgaan of te lang blijven liggen. Depressieve mensen hebben een overmaat aan zelfkritiek en vaak het gevoel waardeloos te zijn. Een kritische houding van de omgeving is dan extra pijnlijk. Prijs iedere vooruitgang, hoe klein ook. Blijf positief en probeer daarin uzelf te blijven.

6. Zoek professionele hulp

Zorg dat de persoon professionele hulp zoekt. Zeg dat er behandelingen en medicijnen zijn die hem kunnen ondersteunen. Ga zo mogelijk mee met de betrokkene naar de huisarts of ggz hulpverlener.

7. Praat over zelfmoord

Depressieve personen kunnen zelfmoordgedachtes hebben. Geef ruimte en vertrouwen om hierover te praten. Veroordeel deze gedachten niet en adviseer tijdig professionele hulp of zorg dat de persoon contact opneemt met 113 Zelfmoordpreventie.

8. Zorg goed voor uzelf

Geef uw eigen grenzen aan. Durf ook eens ‘nee’ te zeggen. Word geen hulpverlener en neem tijd voor uzelf. Zorg dat u niet overbelast raakt, zorg voor de nodige ontspanning. Blijf uw eigen dingen doen. Het is belangrijk dat u zelf af en toe uw hart lucht bij iemand anders. Als het u allemaal teveel wordt, zoek dan professionele hulp of contact met lotgenoten.

9. Weet wat een depressie is

Het is belangrijk om u in te lezen over wat een depressie is en de persoon het gevoel te geven dat de aandoening er mag zijn. Door u in de ziekte te verdiepen weet u hoe u iemand kunt ondersteunen en wat u het beste wel of niet kunt zeggen. Kijk eens op: www.depressievereniging.nl of www.mindblue.nl/depressie of www.familievan.nl. Of bezoek bijeenkomsten of cursussen voor familie en naasten. Vaak krijgt u psycho-educatie als uw naaste in behandeling is.

Mijn kind heeft een depressie. Wat kan ik doen?

  • Benoem de dingen die goed gaan.
  • Ga na waar het kind of de jongere nog (enig) plezier aan beleeft en stimuleer dit.
  • Luister oprecht en actief, zonder oordelen. Geef ook uw eigen gedachten en gevoelens weer.
  • Informeer naar de klachten, stel concrete vragen, stel niet teveel eisen. Neem de klachten serieus.
  • Help met het stellen van haalbare doelen, visualiseer deze en stimuleer om de doelen te behalen.
  • Stimuleer lichaamsbeweging.
  • Geef steun en biedt oplossingen voor de besproken problemen.
  • Stimuleer de jongere om er met de ouders over te praten en indien nodig om hulp te zoeken.
  • Probeer een positief uitzicht op de toekomst te geven.
  • Maak afspraken en blijf in gesprek.

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met uw huisarts. Hij/zij kan u zelf helpen of verwijzen naar een van onze specialisten.