Psychotrauma tips

Psychotrauma tips

pdf
Informatie+over+psychotrauma+bij+PsyQ.png

Ben je (nog) niet bij PsyQ in behandeling en wil je alvast wat aan je klachten doen? We hebben een paar tips voor je op een rij gezet. Ook familie en naasten kunnen op deze pagina tips vinden.

  • Blijf je dagritme vasthouden. Ga overdag niet slapen, ook al voel je je nog zo moe
  • Ga 's avonds niet te laat naar bed en sta in de ochtend op tijd op
  • Eet op vaste tijden en minstens drie keer per dag
  • Blijf bewegen, bijvoorbeeld wandelen of fietsen en zoek afleiding. Doe dingen die je plezier kunnen geven
  • Als je geen vast werk hebt; maak voor elke dag van de week een schema om iets te kunnen doen, bijvoorbeeld een boodschap, handwerken, klussen, iemand helpen, een praatje maken, vrijwilligerswerk etc.
  • Wanneer je werkt is het belangrijk dat je dit kunt blijven doen. Wanneer je merkt dat je klachten je werk belemmeren kun je overwegen dit met de bedrijfsarts te bespreken en te vertellen dat je hulp hebt gezocht
  • Praat over je klachten of over wat je hebt meegemaakt met familie of vrienden, dat kan enorm opluchten. Bepaal zelf jouw grenzen naar de ander wanneer je wel of niet wilt praten
  • Schrijf op wat je voelt, meemaakt en waarover je je zorgen maakt. Dat kan helpen om met wat meer afstand naar je problemen te kijken
  • Als je gelovig bent, kun je steun zoeken in de plaatselijke kerk of moskee

Tips voor familie en naasten

  • Houd er rekening mee dat een traumatische gebeurtenis nog maanden kan nawerken en denk niet te snel dat iemand er nu wel overheen zal zijn
  • Wees voorzichtig met grapjes en adviezen als 'probeer het maar snel te vergeten'.
  • Probeer je kennis van PTSS en psychotrauma te vergroten zodat je bekend raakt met de mogelijke gevolgen. Op deze manier leer je beter met de situatie om te gaan
  • Vraag je naaste hoe je hem of haar kunt steunen
  • Neem de persoon in kwestie niet teveel uit handen, zodat hij of zij het gevoel terugkrijgt controle over zijn leven te hebben
  • Probeer te blijven luisteren naar het slachtoffer als hij over zijn ervaring praat; ook al is het al de zoveelste keer. Het is belangrijk dat de persoon in kwestie erover kan praten en zich gehoord voelt
  • Probeer schuldgevoelens niet 'weg te praten'', maar neem ze serieus. Ze helpen het slachtoffer vat te krijgen op het gebeurde en zijn daarmee zinvol, ook al zijn ze niet terecht
  • Zoek zelf steun als het je teveel wordt. PsyQ organiseert met regelmaat voorlichtingsbijeenkomsten voor naasten en familieleden