Nieuws Nieuws

20 juni 2016

Maar liefst één op de vijf Nederlanders heeft last van een angststoornis of fobie, waarbij meer vrouwen dan mannen last hebben van angst. Het komt het meest voor in de leeftijdsgroep 25 tot 44 jaar. Dertig procent van de mensen met een angststoornis heeft ook te maken met een depressie of alcoholmisbruik.

Daarmee staan angst- en dwangstoornissen - samen met depressie en alcoholproblemen -  in de top drie van meest voorkomende psychiatrische aandoeningen.

 

Angst of angststoornis?

Angststoornissen is een verzamelnaam voor paniekstoornissen, straatvrees, sociale fobieën, dwangstoornissen, piekeren, ziekteangsten of een verstoorde lichaamsbeleving. Als de omgeving geen aanleiding geeft voor angst, spreekt men van een angststoornis. Bijvoorbeeld wanneer:

  • je een gesprek voert
  •  je alleen buitenshuis bent
  • jij je vreselijk zorgen maakt over van alles en nog wat

Dan kan de angst je in de weg staan.

Door een angststoornis ga je op den duur doodgewone situaties vermijden. Angst beheerst je leven zodanig, dat een normaal leven leiden moeilijk is. De gevolgen van een angststoornis kunnen ernstig zijn, zoals vereenzaming en alcoholmisbruik.

Doen en durven

De invloed die angst heeft op je dagelijks leven, hangt voor een belangrijk deel af van hoe jij omgaat met je angst. Het vermijden van situaties die je eng of spannend vindt, is geen oplossing. Je angst blijft bestaan en kan zelfs erger worden. Steeds meer situaties roepen angst op en je wilt steeds meer vermijden. Om minder angst en spanning te gaan voelen, is het nodig jezelf bloot te stellen aan situaties die je eng vindt. Het is daarom belangrijk kleine stappen te nemen om de dingen waar je bang voor bent toch te proberen. Je zult merken dat het gevoel van angst of paniek vanzelf minder wordt.

Confrontatie aangaan met je angst

Dit hoef je niet alleen te doen. PsyQ behandelt al vele jaren met succes angst- en dwangstoornissen. Bij een lichte tot matige variant kunnen een aantal gesprekken met een hulpverlener al voldoende steun bieden.
Ernstige angststoornissen zijn het best te behandelen met cognitieve gedragstherapie, waarin je wordt geleerd om te wennen aan de angst en om te gaan met angstige situaties door er anders over te denken. Samen met jou gaan we deze angstige situaties opzoeken.

Praktische tips om erger te voorkomen

Wie denkt dat er niets aan angst te doen is heeft het mis. Zoals hierboven besproken is herstel dus absoluut mogelijk. Maar dat gaat vaak niet vanzelf. Het is allereerst belangrijk om problemen met anderen te delen. Praten lucht op! Je ontdekt dat je niet de enige bent met dit probleem. Op de selfie campagnesite staan praktische tips hoe met angst om te gaan en wat je kunt doen om erger te voorkomen.