Om uit een depressie te komen is het belangrijk dat u erkent dat u depressief bent en hulp zoekt bij uw huisarts. Hij of zij weet welke hulp het beste bij u past en hoe u leert omgaan met depressie. Soms zijn de klachten zo heftig dat een verwijzing naar een specialist nodig is. Wat een adequate behandeling is hangt wanneer u depressief bent  af van de ernst, de duur en de oorzaak van de klachten.

Hoe omgaan met depressie

Daarnaast kunt u zelf ook een aantal dingen doen om uw depressie te overwinnen. Hieronder vindt u tips om te leren omgaan met depressie

Tips tegen depressie

  • Geef aan uzelf toe dat u een depressief bent: houd uzelf niet voor de gek en geef toe dat u somber bent.
  • Praat erover met anderen: u kunt er niets aan doen dat u ziek bent en u hoeft zich niet te schamen voor depressiviteit. Praat erover met vrienden en familie en deel uw gevoelens. U zult merken dat dit een gevoel van opluchting geeft.
  • Kies voor regelmaat in uw leven: regelmaat helpt u om de grip op uw leven te houden. Op tijd naar bed, op vaste tijden eten en slapen zijn erg belangrijk. Laat uw doen en laten niet bepalen doordat u depressief bent. U bent de baas!
  • Beweeg regelmatig: wandelen, sporten en bewegen lijkt  misschien geen aantrekkelijk idee als u somber bent, maar het is bewezen dat sporten helpt wanneer u depressief bent.
  • Blijf leuke dingen doen: leuke dingen blijven doen met vrienden of familie is erg belangrijk als u depressief bent. Ook al kijkt u er misschien enorm tegenop. Besef dat uw depressiviteit niet over gaat als u somber onder de dekens blijft liggen. Als u erop uit gaat zult u merken dat nieuwe ervaringen energie geven.
  • Let op uw gezondheid: het nuttigen van alcohol of drugs of roken kan uw stemming kortdurend veranderen, maar geven uiteindelijk geen langdurige oplossing. Daarbij kunt u ook makkelijk verslaafd raken.

Ervaringsverhaal depressie

Lees het ervaringsverhaal van Zarah die Interpersoonlijke Psychotherapie kreeg om van haar depressie af te komen.