Bent u (nog) niet bij PsyQ in behandeling en wilt u alvast wat aan uw klachten doen? We hebben een paar tips voor u op een rij gezet. Ook familie en naasten kunnen op deze pagina tips vinden.

  • Blijf uw dagritme vasthouden. Ga overdag niet slapen, ook al voelt u zich nog zo moe.
  • Ga 's avonds niet te laat naar bed en sta in de ochtend op tijd op.
  • Eet op vaste tijden en minstens drie keer per dag
  • Blijf bewegen, bijvoorbeeld wandelen of fietsen en zoek afleiding. Doe dingen die u plezier kunnen geven.
  • Als u geen vast werk hebt; maak voor elke dag van de week een schema om iets te kunnen doen, bijvoorbeeld een boodschap, handwerken, klussen, iemand helpen, een praatje maken, vrijwilligerswerk etc.
  • Wanneer u werkt is het belangrijk dat u dit kunt blijven doen. Wanneer u merkt dat uw klachten uw werk belemmeren kunt u overwegen dit met de bedrijfsarts te bespreken en te vertellen dat u hulp hebt gezocht.
  • Praat over uw klachten of over wat u hebt meegemaakt met familie of vrienden, dat kan enorm opluchten. Bepaal zelf uw grenzen naar de andere wanneer u wel of niet wilt praten.
  • Schrijf op wat u voelt, meemaakt en waarover u zich zorgen maakt. Dat kan helpen om met wat meer afstand naar uw problemen te kijken.
  • Als u gelovig bent, kunt u steun zoeken in de plaatselijke kerk of moskee.

Tips voor familie en naasten

  • Houd er rekening mee dat een traumatische gebeurtenis nog maanden kan nawerken en denk niet te snel dat iemand er nu wel overheen zal zijn.
  • Wees voorzichtig met grapjes en adviezen als 'probeer het maar snel te vergeten'.
  • Probeer uw kennis van PTSS en psychotrauma te vergroten zodat u bekend raakt met de mogelijke gevolgen. Op deze manier leert u beter met de situatie om te gaan.
  • Vraag uw naaste hoe u hem of haar kunt steunen.
  • Neem de persoon in kwestie niet teveel uit handen, zodat hij of zij het gevoel terugkrijgt controle over zijn leven te hebben.
  • Probeer te blijven luisteren naar het slachtoffer als hij over zijn ervaring praat; ook al is het al de zoveelste keer. Het is belangrijk dat de persoon in kwestie erover kan praten en zich gehoord voelt.
  • Probeer schuldgevoelens niet 'weg te praten'', maar neem ze serieus. Ze helpen het slachtoffer vat te krijgen op het gebeurde en zijn daarmee zinvol, ook al zijn ze niet terecht.
  • Zoek zelf steun als het u teveel wordt. PsyQ organiseert met regelmaat voorlichtingsbijeenkomsten voor naasten en familieleden.