Interview behandelaar

pdf
200x200+Annemieke+Dijke.jpg

Behandelen van een depressie kan in een spreekkamer, maar met een online behandeling is dat niet nodig. Wat is een online behandeling en hoe werkt het precies? Annemiek van Dijke is overtuigd van de voordelen van PsyQ online.

'Het was zo fijn om even een appje te kunnen sturen naar mijn behandelaar toen ik dat nodig had.'

Ik wil er voor de cliënt zijn op die momenten dat de cliënt het moeilijk heeft. Ik kan dan snel persoonlijke hulp bieden waardoor de cliënt weer verder kan. PsyQ online maakt gebruik van de app NiceDay. Met deze app krijg ik informatie via de cliënt, bijvoorbeeld via chat, én informatie via de app-registraties over zijn of haar stemming. Dit biedt grote voordelen. De patiënt hoeft niet te wachten tot een volgend behandelgesprek om iets te bespreken en ik krijg meer inzicht in stemmingsschommelingen tussen twee afspraken in, vertelt dr. Annemiek van Dijke, klinisch (neuro)psycholoog en psychotherapeut bij PsyQ online. Zij is groot voorstander van het op een slimme manier inzetten van technologie in de zorg. PsyQ online is daar een goed voorbeeld van.

Iedereen is wel eens chagrijnig, somber of heeft een dipje. Als dat gevoel het grootste gedeelte van de dag én langer dan twee weken aanhoudt, kan er sprake zijn van een depressie. Herken de signalen of doe onze online zelftest. Ga naar de huisarts en bespreek je gevoelens. Hoe eerder hoe beter! De huisarts kan je doorverwijzen naar PsyQ online.

Wat is een online behandeling ?

Bij een online behandeling spreek je de behandelaar niet meer in de behandelkamer, maar online via beeldbellen en  chat. Deze online behandeling wordt ondersteund door de app NiceDay. Je hebt alleen een smartphone met internet nodig waarmee je ook kunt beeldbellen.

Hoe meld ik me aan voor PsyQ online?

Allereerst ga je naar de huisarts om je klachten te bespreken en wat mogelijke behandelingen zijn. Dan geef je aan dat je een online behandeling wilt volgen. De huisarts kan je dan doorverwijzen naar PsyQ. Daar beoordelen wij of iemand geschikt lijkt voor een online behandeling. Een van de voordelen van een online behandeling is dat er geen wachtlijst is. Je wordt snel geholpen.

Ook als je geen belangstelling hebt voor een online behandeling, kun je uitstekend terecht bij PsyQ. Je hebt bij een behandelaar dan een zogeheten intakegesprek in de spreekkamer.

Is er een verschil tussen een behandeling in de spreekkamer of via PsyQ online?

De behandelaar volgt dezelfde protocollen. De manier van contact hebben is anders. Waar je in het ene geval in de spreekkamer zit tegenover de behandelaar, praat je bij een online behandeling via beeldbellen met je behandelaar. We maken voor de online behandeling gebruik van de app NiceDay. In de app maak je opdrachten, kun je een dagboek bijhouden over hoe je je voelt en  welke gedachten door je hoofd gaan. Ook kun je eventueel nog een bericht sturen naar je behandelaar. Dit geeft meer mogelijkheden. De behandelaar kan op afstand meelezen met wat jij in de app zet. Hierdoor kan de behandelaar ook tussentijds nog even contact met je hebben.

Dat ziet Annemiek van Dijke als een groot voordeel: 'Ik wil er ook zijn voor de cliënt op die momenten dat hij dat nodig heeft. Dat kan ik volgen via de app. Handig en nuttig; de cliënt hoeft niet te wachten tot een volgende afspraak. Dan staande gebeurtenis en gevoelens niet meer zo scherp voor de geest. Tussentijds contact houden heeft grote voordelen. Een van mijn cliënten zei: ‘Dat berichtje, net na mijn oefening die niet helemaal goed was verlopen, hielp me de dag erna om het nog eens te proberen. Toen ging het wel goed!’ ‘Via de app kunnen we de cliënt effectief helpen op die momenten dat het ertoe doet. Hierdoor maakt de patiënt telkens stapjes in een duurzame gedragsverandering.'

Heeft de cliënt via de app  meteen contact met de behandelaar?

De behandelaar werkt niet 24/7 en heeft meer patiënten, dus direct reageren is meestal niet haalbaar. Dat weten de cliënten ook. Annemiek: 'een cliënt zei dat ze het zo fijn vond om even een chat te sturen naar mij toen ze dat nodig had. Ze wist dat ze niet meteen antwoord zou krijgen, maar ze kon haar verhaal kwijt, de spanning zakte meteen en ze hoefde niet te wachten tot een volgende sessie. Dat gaf al rust. Iets later hadden we onderling contact om het te bespreken.'

Ook de behandelaar kan tussentijds iets van zich laten horen. Hij kan via de app een aanmoediging sturen of een compliment geven. Het zijn juist dit soort zaken die een online behandeling meerwaarde geven. De behandeling vindt dus niet alleen plaats tijdens het beeldbellen, maar ook daarbuiten. Die extra aandacht, steun en begeleiding zorgen ervoor dat de patiënt sneller stappen maakt in het herstelproces.

Wat zijn de voordelen van een online behandeling bij PsyQ online?

Ten opzichte van de gebruikelijke behandeling heeft een online behandeling een aantal voordelen:

  • sneller behandeld worden (niet op een wachtlijst)
  • het is intensiever en persoonlijker door gerichte feedback op die momenten dat het ertoe doet voor de cliënt
  • de cliënt zit in de eigen vertrouwde omgeving (dat kan thuis zijn, maar ook op het werk waar je in een eigen kamer een behandelsessie kunt doen)
  • je hoeft niet een paar uur vrij te nemen van werk en je hebt geen reistijd
  • je hebt een afspraak en hoeft niet te wachten in de wachtkamer
  • de behandelaar biedt via online behandeling, met ondersteuning van de app NiceDay, de hulp zodanig aan dat de cliënt leert het beste uit zichzelf en de behandeling te halen

Zijn er ook nadelen aan online behandeling?

Eigenlijk geen. Sommige mensen geven de voorkeur aan een behandelkamer om de behandelaar in het echt te zien en te spreken. Anderen vinden digitaal contact vanuit de eigen omgeving juist prettig. De cliënt geeft aan hoe hij behandeld wil worden. Alle behandelingen bij PsyQ zijn evidenced based. Dat wil zeggen dat de behandelingen door onderzoek bewezen effectief zijn.

De ervaring van de behandelaar

'Ik spreek mensen in de spreekkamer en via beeldbellen (online behandeling). Ik merk dat de online behandelingen korter zijn. Ik stem de aanpak ook af op de cliënt. Zo merk ik dat de cliënt per week liever 2 korte sessies wil in plaats van 1 lange. Een andere ervaring is dat cliënten het prettig vinden om chatten en beeldbellen af te wisselen. Omdat het allemaal online is, kunnen we dit makkelijker regelen. Al deze ervaringen gebruiken we om de online behandeling nog beter te maken dan die al is.'