Meer dan ooit verbonden via beeld: Daniël over online behandelen

pdf
Daniel.png

Daniël is psycholoog en werkt sinds april 2020 bij PsyQ Online als behandelaar. Deels vanuit Zweden en deels vanuit Nederland. Volgens Daniël, en zijn collega’s, werkt een online behandeling net zo goed als een face-to-face behandeling. Daniël vertelt over de online behandeling en zijn werk bij PsyQ Online. 

Voordat hij bij PsyQ Online kwam, werkte Daniël als behandelaar bij de flexpool van Parnassia Groep en bij FortaGroep. In sommige opzichten moest hij wennen aan het online behandelen, maar nu zou hij niet anders willen. Het biedt zowel voor Daniël, mede gezien zijn woonomstandigheden, als voor de patiënten ook heel veel voordelen.  

'Online behandelen geeft mij veel inzicht in op wat voor manier mensen leven' 

Meer vrijheden en inzichten 

‘Bij een face-to-face behandeling was ik heel erg gewend om met patiënten interactief met een whiteboard te werken’, vertelt Daniël. ‘Dat is online wat lastiger, maar door mijn scherm te delen los ik dat op.’ Aan de andere kant heeft online behandelen ook weer veel voordelen voor Daniël en zijn patiënten. Zo geeft deze manier van werken hem de mogelijkheid zes maanden per jaar vanuit het buitenland zijn werk te kunnen doen. Ook kan hij bijvoorbeeld gemakkelijk met patiënten ‘mee’ tijdens een exposure oefening, omdat met online behandelen de exposure oefening kan plaatsvinden op die plek waar het voor de patiënt de beste oefening is. Daniël: ‘Patiënten kunnen gedurende, tijdens of na de exposure oefening met mij beeldbellen’. Deze manier van werken geeft daarin veel vrijheid en zo ervaren patiënten direct steun wanneer ze dat nodig hebben. Online behandelen geeft mij veel inzicht in op wat voor manier mensen leven. Soms zitten mensen bijvoorbeeld in een hele donkere kamer en heel opgesloten. Dat geeft mij ook informatie over hoe iemand er bij zit, hoe het thuis voor hen is.’ 

Effectiviteit online behandeling hetzelfde 

Naast dat er soms wat praktische dingen zijn die nóg beter ingericht kunnen worden voor het online behandelen, zoals het niet samen kunnen werken op een whiteboard of het kunnen invullen van bepaalde pdf documenten, beaamt Daniël dat de effectiviteit van een online behandeling niet anders is dan een reguliere, face-to-face, behandeling. Ook vindt hij dat online behandelen niet afdoet aan de (therapeutische) relatie tussen behandelaar en patiënt als de online behandeling past bij de problematiek en de verwachtingen van de patiënt. ‘Je moet sommige dingen natuurlijk op een andere manier doen, maar als zowel de patiënt als behandelaar hier open in gaan, is dat naar mijn ervaring niet minder dan een face-to-face behandeling gebleken.’ 

‘Het is makkelijker om flexibel te zijn qua tijd met een online behandeling'

Kortere sessies en behoeftegestuurde zorg 

Meer vrijheden, meer inzicht, geen verschil in effectiviteit of een goede (therapeutische) relatie zijn niet de enige voordelen die Daniël voor zowel behandelaars als patiënten ziet. Daniël: ‘Het is makkelijker om flexibel te zijn qua tijd met een online behandeling. Soms gaat het gewoon goed en is een gesprek van een half uur meer dan genoeg. Als iemand naar een locatie komt, is het lastiger om een gesprek na een half uur te stoppen, omdat de reistijd soms al langer is en iemand dan speciaal daarheen komt.’  

Bij PsyQ Online wordt behoeftegestuurd gewerkt. Hiervoor wordt dagelijks speciaal tijd gereserveerd. Daniël vertelt: ‘Behoeftegestuurde zorg is de tijd waarin bijvoorbeeld chatberichten kunnen worden gestuurd of ik registraties kan doorlopen die iemand heeft ingevuld in de app. In de tijd die hiervoor staat kunnen we dus echt de voordelen van het gebruik van de ondersteunende NiceDay app benutten. Het verschilt heel erg per patiënt in hoeverre ze gebruik maken van alle functionaliteiten en het fijn vinden om die in te zetten. Ik geef wel altijd aan dat de drempel heel erg laag is om bijvoorbeeld een chatbericht te sturen en dat de patiënt hier ook echt gebruik van kan en mag maken. Hierdoor heb ik, in vergelijking met de reguliere, face-to-face, behandeling, tussen de sessies door al meer inzicht in hoe het gaat met patiënt en weet ik wat er speelt.’  

Positieve reacties en katten op het beeldscherm 

Daniël krijgt positieve reacties van patiënten en het online behandelen zorgt voor leuke situaties. ‘Vaak zijn mensen in het begin wat huiverig voor het idee dat ze vanuit hun eigen huis, online, een behandeling volgen. De patiënt denkt vaak dat het gek of lastig is, maar zijn positief verrast als ze merken hoe goed het werkt. Én de katten die thuis door het beeldscherm lopen, dat zijn leuke momenten tijdens een sessie.’

‘Probeer het gewoon! De kwaliteit van een online behandeling is net zo goed als die van een reguliere, face-to-face, behandeling'

Twijfels over een online behandeling? 

Aan mensen die last hebben van depressieangst of (enkelvoudige) trauma klachten en twijfelen of een online behandeling wat is, zou Daniël zeggen: ‘Probeer het gewoon! De kwaliteit van een online behandeling is net zo goed als die van een reguliere, face-to-face, behandeling en je komt in goede handen terecht!’. Verwijzers of collega’s die twijfelen of een online behandeling iets voor hun patiënt is, zou Daniël altijd oproepen om de casus voor te leggen. ‘Als er vragen zijn, als je niet zeker weet of een online behandeling passend is stuur ons dan gerust een e-mail. We antwoorden, helpen en denken graag mee!’

Als laatste wilt Daniël wijzen op de NiceDay bibliotheek waar hij zelf gedurende de behandeling veel gebruik van maakt met zijn patiënten, maar waar mensen ook als ze niet in behandeling zijn al een kijkje kunnen nemen. ‘In de NiceDay bibliotheek worden maandelijks nieuwe blogs gepost door behandelaars over interessante onderwerpen. Corona was natuurlijk een hot topic, maar er staan bijvoorbeeld ook artikelen in over pyscho-educatie, depressie, maar ook wat je kunt doen als je slecht slaapt.’