“Een online behandeling was voor mij echt een uitkomst’

regulier-man-pak.png

Een ziekenhuisopname in het buitenland zorgde er begin 2020 voor dat Duuk* (45) depressieve klachten ontwikkelde. Niet voor het eerst, want een aantal jaar eerder had hij ook een depressie; een zware. Snelle en deskundige hulp was wat Duuk nodig had en daarom regelde de huisarts een intakegesprek bij PsyQ. Nog geen twee weken na dat gesprek startte zijn 100% online behandeling.

“Vorig jaar januari was ik voor een zakenreis in Chicago, Amerika, toen ik op weg naar het vliegveld onwel werd,” vertelt Duuk. “Omdat ik diabetespatiënt ben werd ik in een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. In het ziekenhuis constateerden ze maag-en slokdarmproblemen, en eenmaal terug in Nederland ging ik de medische molen in. Ik had veel pijn, maar omdat precies in die periode het coronavirus in Nederland opdook en de ziekenhuizen hun zorg moesten afschalen, duurde het een tijdje voordat ik geholpen kon worden. De pijn en de fysieke klachten zorgden ervoor dat ik -normaal ben ik een positief persoon – negatiever werd en depressieve klachten kreeg.”

Snel starten met de behandeling

“Deze klachten herkende ik van een eerdere, zware depressie een jaar of tien geleden. En ik wist: ik moet nu actie ondernemen om te voorkomen dat mijn klachten erger worden. Via mijn huisarts en de praktijkondersteuner werd ik gewezen op de 100% online behandeling voor depressie die PsyQ aanbiedt. Een online behandeling was in eerste instantie niet mijn eerste keuze omdat ik een voorkeur heb voor face-to-face contact, maar de belofte dat ik snel kon starten met mijn behandeling trok me over de streep. Na een paar dagen werd ik al gebeld voor een intake gesprek. In dat gesprek werden mijn klachten besproken en kreeg ik meer informatie over online behandelen en uitleg over NiceDay, de app die de behandeling ondersteunt.”

Positief verrast

“De eerste online behandeling verraste me: ik had verwacht dat ik het face-to-face contact zou missen, maar ook met een telefoon kun je elkaar prima recht aankijken. Ik voelde totaal geen afstand. En het is natuurlijk fijn dat je de deur niet uit hoeft in coronatijd. Vooraf had mijn behandelaar ingeschat dat we ongeveer 20 sessies nodig zouden hebben om mijn depressie te behandelen, maar dat werden er uiteindelijk zo’n 12. Dat is mede te danken aan het feit dat ik mijn klachten herkende en direct hulp zocht, maar ook aan het prettige contact dat ik met mijn behandelaar had. Wat mij ook goed heeft geholpen zijn de maandelijkse vragenlijsten die je gedurende de behandeling invult. Ik werd na mijn intake gediagnosticeerd met een matig tot ernstige depressie. Dankzij de vragenlijsten kun je goed meten hoe het met je gaat; na verloop van tijd gaat de curve naar beneden. Het is fijn om continu te weten waar je ‘staat’ want de grafiek maakt de vooruitgang inzichtelijk. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn vrouw en mijn tienerzoon. Kijk, op nul kom je nooit te staan, want dipjes zullen altijd blijven voorkomen, maar ik kan zeggen dat het nu echt goed met me gaat. Samen met mijn behandelaar heb ik een terugvalpreventieplan gemaakt, waarop ik kan terugvallen als het eens wat minder gaat. En dat zal vast wel eens gebeuren, want een echte verklaring voor mijn depressies is nooit gevonden.”

Ik weet wel dat ik dan weer contact opneem met PsyQ. Of het dan weet een online behandeling gaat worden weet ik niet, want ik voel me uiteindelijk het prettigst als ik echt tegenover mijn behandelaar zit. Maar voor nu, in coronatijd, was een 100% online behandeling voor mij echt een uitkomst!”

*Gefingeerde naam. Echte naam bij PsyQ bekend.