Gratis zelfhulpmodules

Gratis zelfhulpmodules Slaap Lekker! en Stop met Piekeren

pdf

Iedereen is bekend met piekeren en heeft af en toe een slapeloze nacht. Zeker nu, met alle zorgen rondom het coronavirus en het missen van familie en vrienden. Sommige mensen hebben zelfs zoveel last van tobberige en piekerige gedachten dat zij constant gespannen zijn, erg slecht slapen en minder plezier hebben in het leven. Speciaal voor deze mensen hebben wij in samenwerking met New Health Collective de gratis modules Slaap Lekker! en Stop met Piekeren ontwikkeld. Want het is belangrijk om psychische problemen direct aan te pakken. Daarmee voorkom je dat je problemen steeds groter worden.  Zorg goed voor jezelf, zeker nu!

Module Slaap lekker!

In deze module krijg je meer kennis over waarom je niet goed slaapt en maak je een plan om beter te kunnen slapen. We beginnen met de voordelen van een goede nachtrust, daarna gaan we bijhouden hoe lang en hoe vaak je wakker ligt. Vervolgens gaan we ontdekken waarom je slecht slaapt en maak je een eigen slaapplan om jouw slaap te verbeteren. In de module kom je verschillende oefeningen en testen tegen.

Meer weten over slaapproblemen?

Wil je meer weten over het belang van een goede nachtrust? En waarom slaapproblemen bijna altijd een verband hebben met psychische problemen? Neem dan ook eens een kijkje in ons dossier Slaapproblemen.

Module Stop met piekeren

Deze zelfhulpmodule is bestemd voor mensen die moeite hebben om hun piekergedachten te stoppen. Je leert in deze module om minder te piekeren. Er worden oefeningen aangeboden waarvan de effectiviteit is bewezen. Tenminste, als je de oefeningen regelmatig uitvoert. Volharding en herhaling zijn belangrijke eigenschappen om je doel te behalen.

Hoe werkt het?

Meld je aan via onderstaande button en volg de stappen die bij deze module horen. Eerst vul je een vragenlijst in over je piekergedrag. Daarna krijg je informatie over wat piekeren is. Vervolgens kies je een oefening om het piekeren aan te pakken.

Als je de oefeningen regelmatig uitvoert, kun je de module binnen 6 weken afronden. Je kunt in je eigen tempo en manier de module doorlopen. Heb je langer nodig, ook prima natuurlijk! Aan het einde van de module volgt de vragenlijst opnieuw.

Meer hulp nodig?

Als je merkt dat de modules je niet voldoende helpen, neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij kan jou een doorverwijzen naar de ggz. Het is belangrijk om je psychische problemen aan te pakken en niet te wachten. Hoe langer je wacht, hoe lastiger je van je klachten afkomt.