Depressie overwinnen

Campagne depressie

pdf
Infrmatie+over+depressie+bij+PsyQ.png

Begin december 2018 startte bij PsyQ de campagne ‘Depressie’. Een belangrijk thema, omdat 1 op de 5 Nederlanders in zijn of haar leven op enig moment een depressie krijgt.

Vaak vinden mensen het een grote stap om hulp te zoeken als ze een depressie hebben. Ze krijgen vanuit hun omgeving vaak te horen dat ‘iedereen wel eens een dag niet lekker in zijn vel zit’, dat ze ‘niet genoeg hun best doen om beter te worden’ of ronduit lui zijn.

Kennistekort wegnemen

Met deze campagne willen we het kennistekort over depressies bij het grote publiek wegnemen en mensen aansporen te kiezen voor een behandeling, zodat erger voorkomen wordt. Dit doen we door het publiceren van interviews met psychiaters en ervaringsdeskundigen en het verspreiden van een signalenkaart en infographic. De campagne ‘Depressie’ liep tot eind januari 2019.

Interviews

  • Lees hier het interview met Rutger Goedkoop, psychiater bij PsyQ. "Neem een depressie altijd serieus"

Hoe kom je uit een depressie?

Soms zijn klachten zo heftig dat een verwijzing naar een specialist nodig is. Wat een adequate behandeling is hangt wanneer je depressief bent af van de ernst, de duur en de oorzaak van de klachten.

Hoe ga ik om met depressie?

Omgaan met depressie is heel ingewikkeld. Om uit een depressie te komen is het belangrijk dat je erkent dat je depressief bent en hulp zoekt bij je huisarts. Hij of zij weet welke hulp het beste bij je past. Daarnaast kun je zelf ook een aantal dingen doen om je depressie te overwinnen. Hieronder vind je tips om te leren omgaan met depressie

Tips tegen depressie

  • Geef aan jezelf toe dat je een depressief bent: houd jezelf niet voor de gek en geef toe dat je somber bent.
  • Praat erover met anderen: je kunt er niets aan doen dat je ziek bent en je hoeft je niet te schamen voor depressiviteit. Praat erover met vrienden en familie en deel je gevoelens. Je zult merken dat dit een gevoel van opluchting geeft.
  • Kies voor regelmaat in je leven: regelmaat helpt je om de grip op je leven te houden. Op tijd naar bed, op vaste tijden eten en slapen zijn erg belangrijk. Laat je doen en laten niet bepalen doordat je depressief bent. Jij bent de baas!
  • Beweeg regelmatig: wandelen, sporten en bewegen lijkt misschien geen aantrekkelijk idee als je somber bent, maar het is bewezen dat sporten helpt wanneer je depressief bent.
  • Blijf leuke dingen doen: leuke dingen blijven doen met vrienden of familie is erg belangrijk als je depressief bent. Ook al kijk je er misschien enorm tegenop. Besef dat je depressiviteit niet over gaat als je somber onder de dekens blijft liggen. Als je erop uit gaat zul je merken dat nieuwe ervaringen energie geven.
  • Let op je gezondheid: het nuttigen van alcohol of drugs of roken kan je stemming kortdurend veranderen, maar geven uiteindelijk geen langdurige oplossing. Daarbij kun je ook makkelijk verslaafd raken.

Ervaringsverhalen - hoe ga ik om met een depressie?

Ervaringen van mensen met een depressie

Heb je recent de diagnose depressie gekregen en wil of ben je in behandeling? Dan ben je niet de enige. Op de pagina ervaringsverhalen vind je persoonlijke verhalen van cliënten die met succes behandeld zijn bij PsyQ.

De verhalen van deze ervaringsdeskundigen zijn allemaal anders. Toch hebben ze één ding gemeen: ze kunnen je helpen om te leren omgaan met je depressie.

Bekijk verhalen