Actueel

Nieuws

19 maart 2018

De behandeling letterlijk uit de spreekkamer halen en begeleiding aanbieden op het moment dat het de patiënt het best uitkomt. Toekomstmuziek? Nee, dit is de unieke en grensverleggende werkwijze van de volledig online opererende poli van Sense Health en Parnassia Groep, die maandag 19 maart officieel gelanceerd wordt in Rotterdam.

Sinds een aantal maanden is het mogelijk om bij PsyQ een 100% online behandeling voor angst- of stemmingsklachten te volgen. Contact tussen behandelaar en patiënt vindt niet meer plaats in de behandelkamer, maar online via beeldbellen en/of een chatfunctie. Op die momenten dat het er echt toe doet.

De behandeling wordt ondersteund door de app NiceDay. NiceDay geeft inzicht in het gedrag van de patiënt en gedrag en welke gevoelens daarbij horen. Daarnaast ondersteunt de app in het behalen van doelen en faciliteert het de communicatie (zoals appen en beeldbellen) tussen behandelaar en patiënt.

Als de patiënt merkt dat het niet goed gaat, kan hij op dat moment contact zoeken met zijn behandelaar. Wanneer een behandelaar ziet dat een patiënt het lastig heeft, kan hij daarop direct actie richting de patiënt ondernemen.

Online behandeling in de praktijk
In de digitale poli staat de patiënt aan het roer. Hij of zij geeft aan welke vorm van ondersteuning gewenst is. Samen met onze professionals kijken we welke hulp hier het beste op aansluit. Feline Barth, psycholoog bij de digitale poli, vertelt: “Ik had met een patiënt, die kampt met een angststoornis, afgesproken dat zij met de bus naar haar werk zou gaan en dat ik stand-by sta om haar te steunen als ze in paniek zou raken. Tijdens de busrit stuurde ze een chatbericht dat ze in paniek dreigde te raken. Ik herinnerde haar aan de door ons eerder geformuleerde helpende gedachten en vertelde dat ik ervan overtuigd was dat het haar zou lukken. Even later ontving ik een chatberichtje met een spierballen-emoji van een trotse en blije patiënt vanaf haar werk.”

Eerste resultaten en ervaringen
Hoe staan patiënten tegenover deze vorm van zorgverlening? De eerste resultaten tonen aan dat bijna 70 procent van de patiënten die deze vorm van behandelen aangeboden heeft gekregen, dit ook daadwerkelijk wil. Een patiënt zegt het volgende: “In het begin vond ik het videobellen erg spannend. Ik had het gevoel dat je geen band met je behandelaar kunt opbouwen, maar ik heb het tegendeel ervaren. In de spreekkamer moet je een situatie omschrijven, tijdens videobellen kan ik de situatie laten zien.”

Parnassia Groep is als toonaangevende speler binnen de ggz continue op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en behandelmethoden om haar patiënten sneller en gerichter te kunnen helpen. Sense Health ontwikkelt software die mensen met mentale problemen helpt antwoord te krijgen op de vragen: wat is er met mij aan de hand, wat kan ik doen om te herstellen en met wie kan ik contact leggen om mij te helpen.

Samenwerking
De digitale poli is ontstaan door een nauwe samenwerking tussen Parnassia Groep en Sense Health, de ontwikkelaar van de app NiceDay. Parnassia Groep rolt de digitale poli verder uit binnen de organisatie in 2018, zodat patiënten van alle zorgmerken hiervan actief gebruik kunnen maken.