Actueel

Componence Asset List

16 april 2020

regulier_vader+en+bezorgde+dochter.jpg

Het coronavirus heeft ons dagelijks leven veranderd. Op anderhalve meter afstand wachten we totdat we de supermarkt in mogen, het wekelijkse kopje koffie bij een vriendin stellen we uit en het nieuws wordt beheerst door nieuwe maatregelen en de gevolgen van het virus. Vooral voor mensen die al last hebben van psychische problemen en hun naasten kunnen de gevolgen groot zijn.

´Alle veranderingen die de coronacrisis teweeg brengt kunnen zorgen voor gevoelens van angst en bezorgdheid´, vertelt psycholoog Anja Greeven, verbonden aan de afdeling Angststoornissen van PsyQ in Den Haag. ´Uit een onderzoek onder een ggz-panel van MIND, de koepelorganisatie van en voor mensen met psychische problemen en hun familieleden, blijkt dat angstklachten toenemen. Door angstige vermijding en/of door het wegvallen van een dagstructuur bestaat het risico dat deze kwetsbare groep steeds geïsoleerder raakt. De symptomen van het virus vertonen veel gelijkenissen met een griep of verkoudheid, waardoor het vaak niet duidelijk is wat er aan de hand is. Deze onzekerheid kan weer leiden tot overmatig googelen, nieuws kijken en geruststelling vragen. Hoewel het op de korte termijn helpt, zorgt het zoeken op de lange termijn juist voor angst en onrust. De nieuwsstroom houdt niet op, en in die overvloed aan informatie er is altijd wel “bewijs” te vinden voor “het ergste dat er kan gebeuren”.´

Goede zelfzorg extra belangrijk

Greeven: ´Het is belangrijk je te realiseren dat we in een abnormale situatie zitten, en dat een tijdelijke toename van angst normaal is. Het wordt pas zorgelijk als je na verloopt van tijd steeds angstiger en vermijdender gaat worden. Wanneer je merkt dat je niet goed in staat meer bent om je leven in deze nieuwe werkelijkheid vorm te geven, je kwaliteit van leven vermindert omdat je je steeds meer gaat isoleren, piekeren en voortdurend gefocust bent op nare nieuwsberichten.´

Gratis dagplanner

Daarom pleit Greeven in deze periode voor goede zelfzorg. Probeer je zorgen te delen met anderen of houd een dagboek bij. ´Realiseer je dat het normaal is om angstig te zijn, zorg voor voldoende ontspanning en volg niet constant het nieuws. Ook is het belangrijk om zoveel mogelijk de dagelijkse routines vast te houden, dus op tijd naar bed gaan, voldoende te bewegen en op gezette tijden goed te eten. Daartoe hebben collega´s een handige dagplanner opgesteld die gratis te downloaden is. Maar vooral: focus ook op de dingen die wel goed gaan, waar je dankbaar voor bent en die je hoop geven. Dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten kan ervoor zorgen dat we ons meer met elkaar verbonden voelen. Familiebanden kunnen in deze periode juist hechter worden, ook al zie of spreek je elkaar alleen via de computer of telefoon.´

Online hulp

Greeven: ´Wanneer het niet lukt om de stress zelfstandig het hoofd te bieden biedt de ggz hulp aan, online en via (beeld)bellen. Als je er met de huisarts of praktijkondersteuner onvoldoende uitkomt kun je om een verwijzing naar de ggz vragen. Schroom dus niet om hulp te zoeken. Nogmaals, goede zelfzorg is belangrijk, juist nu.