Actueel

Nieuws

07 mei 2018

Maar liefst één op de vijf Nederlanders heeft last van een angststoornis of fobie, waarbij meer vrouwen dan mannen last hebben van angst. Het komt het meest voor in de leeftijdsgroep 25 tot 44 jaar. Dertig procent van de mensen met een angststoornis heeft ook te maken met een depressie of alcoholmisbruik. Daarmee staat angst- en dwangstoornissen in de top drie van meest voorkomende psychiatrische aandoeningen, samen met depressie en alcoholproblematiek.

Angststoornissen is een verzamelnaam voor paniekstoornissen, straatvrees, sociale fobieën, dwangstoornissen, piekeren, ziekteangsten of een verstoorde lichaamsbeleving. Als de omgeving geen aanleiding geeft voor angst, spreekt men van een angststoornis. Bijvoorbeeld wanneer u een gesprek voert, of wanneer u zich alleen buitenshuis bevindt. Of u maakt zich vreselijk zorgen over van alles en nog wat. Dan kan de angst u in de weg staan.

Door een angststoornis gaat u op den duur doodgewone situaties vermijden. Angst beheerst uw leven zodanig, dat een normaal leven leiden moeilijk is. De gevolgen van een angststoornis kunnen ernstig zijn, zoals vereenzaming en alcoholmisbruik.

Doen en durven

De invloed die angst heeft op het dagelijks leven, hangt voor een belangrijk deel af van hoe u omgaat met uw angst. Het vermijden van situaties die u eng of spannend vindt, is geen oplossing. Uw angst blijft bestaan en kan zelfs erger worden. Steeds meer situaties roepen angst op en u wilt steeds meer vermijden. Om minder angst en spanning te gaan voelen, is het nodig uzelf bloot te stellen aan situaties die u eng vindt. Het is daarom belangrijk kleine stappen te nemen om de dingen waar u bang voor bent toch te proberen. U zult merken dat het gevoel van angst of paniek vanzelf minder wordt.

De confrontatie aangaan

Dit hoeft u niet alleen te doen. PsyQ behandelt al vele jaren met succes angst- en dwangstoornissen. Bij een lichte tot matige variant kunnen een aantal gesprekken met een hulpverlener al voldoende steun bieden.

Ernstige angststoornissen zijn het best te behandelen met cognitieve gedragstherapie, waarin u wordt geleerd om te wennen aan de angst en om te gaan met angstige situaties door er anders over te denken. Samen met u gaan we deze angstige situaties opzoeken.

Wie denkt dat er niets aan angst te doen is heeft het mis. Herstel is dus absoluut mogelijk. Maar dat gaat vaak niet vanzelf. Het is allereerst belangrijk om problemen met anderen te delen. Praten lucht op!

Meer weten?

Lees alles over angststoornissen is ons dossier.